WERK EN STELPLAATS DE LIJN

  • Categorie: Infrastructuur
  • Opdrachtgever: THV Silvius
  • Locatie: Wijnegem
  • Ontwerpteam: archiles architecten
  • Periode: 2004 - 2012
  • Oppervlakte: 17.422 m²
  • Budget: € 20.000.000 EUR excl. btw
  • Status: uitgevoerd

De bouw van de werk- en stelplaats voor De Lijn in Deurne – Wijnegem maakt de uitbreiding van het tramnetwerk van, in en rond de Stad Antwerpen mee mogelijk.

Naast een stelplaats voor 50 tramstellen bevat dit gebouw ook een onderhoudscentrum met negen werkputten, een testspoor, een opleidingscentrum, een tractiestation en een kantoorgedeelte. Ook de ontvangst en voorbereiding van de wattmannen voor en na de rit wordt voorzien, als ook een medisch centrum. In de toekomst kan het gebouw met een aantal eenvoudige ingrepen vlot worden uitgebreid. Dit ambitieus programma werd op een zeer beperkte oppervlakte gerealiseerd.

De infrastructuur van sporen en bovenleidingen vormde een cruciale randvoorwaarde, waarvoor architectuur en infrastructuur samen tot een optimale indeling van zowel gebouw als sporenplan kwamen. De trams worden in één grote ruimte zonder enig obstakel gestald. Architectuur en qtabiliteit realiseerden samen een overspanning van 72m.

Voor het kantoorgedeelte en onderhoudscentrum werd nauw samengewerkt met de studiedienst duurzaam bouwen om tot een energiezuinig geheel te komen. Er wordt o.a. maximaal natuurlijk daglicht gebruikt en ventilatie verloopt via een grondbuis in combinatie met een nachtspoeling.

De gevel van de stelplaats vormt als het ware een gordijn: gedrapeerd langs de grote overspanning de trams afschermend, het verkeer aan de buitenzijde begeleidend in zijn drukheid, lijkt het overdag dichtgetrokken met een donkere veeg over het oppervlak; ‘s avonds draait alles om. Het gordijn valt en de activiteit die zich in de stelplaats afspeelt wordt zichtbaar voor de buitenwereld; het stallen en reinigen van de tramstellen, het voorbereiden van de tram voor de rit, het vertrek en de aankomst. De perforatie in het gevelmateriaal zorgt voor dit subtiele spel. Overdag vormt het een donkere vrij onduidelijke veeg. ‘s Nachts door het naar buiten schijnende licht verdwijnt de gevel als het ware en wordt een onderdeel van het logo van De Lijn duidelijk zichtbaar, met daarachter de gestalde tramstellen en de bijhorende activiteit in de stelplaats.

Door de beweging in de gevel te brengen van loodrecht naar overhellend wordt in feite de massa uit de gevel en het volume gehaald, wat bijdraagt tot het zogenoemde gordijneffect.


← Terug naar overzicht